Сім локацій і день на Кемпі: чим здивує новий вінницький фестиваль «Острів Європа»

В червні вперше за 10 років острів Кемпа стане доступним для вінничан та гостей міста на один день, адже саме він стане однією із локацій першого фестивалю «камерних» літератур і локальних текстів «Острів Європа».

Про це минулого тижня під час прес-конференції в Українському кризовому медіа-центрі  розповіли організатори Фестивалю «Острів Європа», який відбудеться у Вінниці з 15 по 17 червня.

Проект «Острів Європа» засновано 2015 року літераторками Катериною Калитко й Анною Вовченко. Досі він реалізовувався в рамках подій на Книжковому Арсеналі, на Форумі видавців і на фестивалі «Intermezzo», ставши майданчиком для діалогу між «малими» або ж «камерними» літературами тих країн, що, як і Україна, не мають великих можливостей для підтримки своєї літератури закордоном, та літературами, які майже не перекладаються через малу кількість знавців відповідних мов.

Читайте також: У Вінниці відбудеться міжнародний фестиваль «Острів Європа», який покаже камерну літературу та дух міста

Організатори прагнуть надати слово голосам, які не досить чутні в Україні через їхню недостатню медійну розкрученість, та автором, яких у нас поки не видавали. Серед «голосів» українська, білоруська, румунська, ірландська, ізраїльська та балканські літератури.

– Європейцям властиво частково обмежувати світогляд своєю береговою лінією. Вони розуміють Європу як острів, поза межами якого лежить новий, абсолютно інший, незвіданий світ. Проте, якщо замислитися трохи глибше, то цей острів не відомий самим європейцям, і його часто сприймають як щось єдине, монолітне й непорушне.

Щоби показати, що це не так, що ця монолітність лише поверхова й під зовнішнім шаром спільних рис і спільних векторів мислення ховається багато різних, суперечливих і цікавих у своїй неоднорідності патернів світобачення, ми вирішили актуалізувати цю тему крізь діалог європейських літератур і власне літератур, які звикли вважати «малими», – пояснила співзасновниця проекту Анна Вовченко.

– Ми хочемо говорити про географічну й ментальну категорію Європи тому, що це наш дім, але водночас українці дуже часто доводять собі, що «Україна – це Європа», а не живуть із цією думкою. Ми намагалися зрозуміти, звідки цей автотренінг, чому в нас немає цього питомого знання, а якщо і є, то ми все одно в нього не до кінця віримо.

Мова й література часто першими реагують на великі зміни, які відбуваються у світі, зокрема, ми це побачили після анексії Криму, початку війни на Донбасі і з настанням соціальних зсувів, які відбуваються в Україні досі, – говорить письменниця і кураторка міжнародної програми фестивалю Катерина Калитко

Організатори хочуть показати, що безвіз – це категорія не тільки формальна та бюрократична, а й ментальна.

– Цей безвіз шляхами літератури до нас прийшов уже давно, і, зокрема, вінницькі літератори – патрони нашого фестивалю Михайло Коцюбинський, Василь Стус і менш відомий, але не менш важливий Ігор Костецький – довели це своїм життєвим і творчим шляхом, – пояснила Анна Вовченко.

Про фокус на постаті вінничанина Костецького наголосив також директор фестивалю Олександр Вешелені.

– Ігор Костецький – чи не перший автор драм абсурду в світовій літературі, перший перекладач усього корпусу сонетів Шекспіра українською, експериментатор, який кожен свій твір писав в іншому стилі. Перебуваючи в еміграції після Другої світової війни, він настільки органічно влився у тамтешню культуру і світовий рух ПЕН, що його сприймали набагато схвальніше європейці, аніж українські колеги. Йому буде присвячено окремий блок наших культурних акцій, передусім, масштабна виставка в Києві та Вінниці.

Фестиваль не скутий жанровими рамками, адже троє його патронів уособлюють і три роди літератури: прозу, драматургію і поезію, до того ж кожен із них був майстром перекладу. Особливості формату фестивалю випливають із самого концепту «Острів Європа» – йдеться про своєрідні локальні «острівці» і розуміння Вінниці через ландшафт – не тільки географічний, а й культурний. Завдяки фестивалю турист чи вінничанин зможе дослідити простір міста своїми ногами і своєю думкою, тож наразі вже обрано 7 локацій під відкритим небом, які дозволяють відчути дух міста.

– Усе, що ми робимо, є повідомленням світу про нас, і цільовою аудиторією фестивалю це далеко не лише вінничани, адже культурний туризм – пріоритетний напрямок розвитку нашого міста, – підкреслив Максим Філанчук, директор вінницького департаменту культури.

Серед локацій особливо інтригує острів Кемпа, відомий у минулому також як Фестивальний.

– Острів є викликом для нас як організаторів, адже він майже 10 років, як ізольований від громадськості. Зараз це природний оазис у центрі міста посеред Південного Бугу з червонокнижними комахами, доступний хіба вплав або взимку, коли річка замерзає.

Читайте також: Чи Фестивальний острів Кемпа? Вінниця шукає сенс для міського скарбу на Бузі

Ми пропонуємо експеримент: відчути цей простір, який цілий рік живе своїм життям, у рамках одного-єдиного фестивального заходу з читанням «острівних» текстів у форматі тихого мистецтва, яке не зачіпає екосистему острова, проте може бути чи не найголоснішим засобом проговорювання певних смислів – у тому числі й потреби збереження недоторканності острова, – пояснив Олександр Вешелені.

На інших локаціях фестивалю – площах міста, сходах колишньої переправи, у саду музею Коцюбинського – відбудуться не тільки читання й дискусії, а й перформанси, концерти і театралізовані дійства.

Кожен вечір завершуватиметься не просто музично-поетичною літературною подією, а й підсумком лейтмотиву дня, який задаватимуть якраз географічні чинники: це вечір сусідів, вечір Балкан і вечір південного вектору літератури – та музики у відповідному стилі. Іншими експериментальними форматами будуть сніданки з видавцями, публічна рецензія критиків і «Блумсдей» 16 червня, який вперше долучить Вінницю до світового руху, пов’язаного з Джеймсом Джойсом.

Організатори обіцяють, що імена учасників фестивалю, – а це понад 30 інтелектуалів і митців, – будуть оголошені вже цього місяця.

Фото з офіційної сторінки фестивалю у Фейсбуці 

Автор: Марина Однорог

Поділитись публікацією

Інші новини