× Пошук публікацій на Veжa
× Пошук публікацій на Veжa

ПТУ vs. університет: вінницьких школярів мотивують обирати робітничі професії

У Вінниці намагаються зруйнувати стереотип про непрестижність навчання у ПТУ та заохотити молодь обирати робітничі професії. Для цього розпочали проект “Fly Up: впевнений старт молоді” у рамках якого школярів знайомлять із спеціальностями, яким навчають у вінницьких професійно-технічних училищах. 

За даними Державної служби зайнятості та сайту всеукраїнського проекту “Моя кар’єра”, сьогодні 52% випускників навчальних закладів України не працюють за отриманими спеціальностями, 48% зареєстровнаих безробітних мають вищу освіту, водночас понад 60% нявних вакансій на ринку праці – це робітничі спеціальності.

Аби вирішити кадрову проблему команда працівників декількох департаментів Вінницької міської ради та громадські активісти (зокрема, ГО “Освітній простір 2.0”) на “Майстерні міських проривів” протягом 6 місяців розробляли проект “Fly Up: впевнений старт молоді”.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Вісім “міських проривів”: у Вінниці презентували унікальну бізнес-платформу

  • Коли ми презентували наш проект Сергію Моргунову, він доречно зазначив, що сьогодні найбільша проблема – це забезпеченнянашого міста саме робітничими кадрами, – зауважила очільниця департаменту освіти міськради Оксана Яценко.

Вона також додала, що сьогодні чимало інвесторів зацікавлені у Вінниці, зокрема про це свідчить будівництво заводу UBC Group, Delphi, робота Barlinek і тому їм потрібні висококваліфіковані робітники різних спеціальностей.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Компанія DELPHI шукає вінничан, які робитимуть деталі для “Мерседесів”

За словами координаторки проекту Ольги Гашиної, основною метою було сформувати позитивне ставлення молоді до робітничих професій. У шести школах міста протягом жовтня-листопада проводили анкетування серед учнів 9 класів щодо планів на майбутнє та які є фактори вплиу при обранні майбутньої професії. Зібрали 359 анкет, а результати показали, що лише 5 дев’ятикласників планували йти до ПТУ, третина ще не визначилась, а 37% планують продовжити навчання у 10 класі та бажають отримати вищу освіту.

  • Найбільший вплив на вибір учнів мають поради батьків, а найменший – поради вчителів. Ми виявили, що учні не розуміють, що таке ринок праці, затребуваність професій, робітнича спеціальність, – розповіла Ольга Гашина. – Ми провели для опитаних учнів міні-лекції і після цього взяти участь у проекті захотіли понад 200 осіб, з яких ми обрали групу з 25 школярів.

Директорка Ленінського районного центру зайнятості Світлана Кривенко розповіла, що уся їхня робота спрямовується не стільки на людей, які перебувають на обліку (які, зрозуміло, отримують всю допомогу, передбачену законодавством), але спрямовують людей на перекваліфікацію та отримання робітничих спеціальностей, та все одно не можуть заповнити усю нестачу кадрів.

  • У нашому Правобережному центрі зайнятості перебуває на обліку біля 80% людей з вищою освітою, але немає на обліку випускнів професійно-технічних училищ. Сьогодні “Вінницька транспортна компанія” потребує водіїв трамваїв, тролейбусів, автобусів, слюсарів, кондукторів. ремонтників колій… Є величезний перелік, але підприємство потерпає від нестачі кваліфікованих працівників. Я думаю, що стереотип, який існував ще за Радянського Союзу про обов’язковість та престижність вищої освіти, вже втратив свою актуальність.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Чому зникають кондуктори з вінницьких тролейбусів?

Дев’ятикласників приводили на екскурсії до вінницьких професійно-технічних училищ, проводили майстер-класи, зокрема з газового зварювання, малярно-реставраційних робіт, ліплення, живопису, столярних робіт, студенти розповідали про позитивні сторони навчання в училищах. Учасники пілотної групи вже встигли спробувати понад 15 професій.

Представниця з училища сфери-послуг зазначила, що вони давно чекали на такий проект, адже раніше було досить важко знайти спільну мову навіть з адміністраціями шкіл, які просто не дозволяли працівникам ПТУ проводити профорієнтаційну роботу зі школярами.

  • Ми готуємо за 5 напрямками, 13 професій. Більшість з них інтегровані, наприклад, кухар-кондитер, агент організації туризму-адміністратор, кравець-закрійник. А ці професії дуже потрібні на ринку праці і роботодавці вже у чергу стають за кваліфікованими робітниками. Але сьогодні немає людини, яка б не користувалася певними послугами, до того ж наше місто проектується як туристичне і знову ж таки має  бути на високому рівні розвинена сфера послуг. Отримавши будь-яку робітничу професію людина не обов’язково все життя буде працювати за швейною машиною, або стояти на кухні та місити одне тісто чи мити посуд. Є сходинки зростання та вдосконалення. Є шлях від робітника до директора підприємства і при подальшому розвитку та навчанні можна започаткувати власний бізнес.

Заступник директора з навчально-виробничої роботи ПТУ№5 Дмитро Ніколін розповів, що часто вибір професії “впирається” у питання оплати, адже сьогодні діти вже знають як оцінювати свою роботу, а роботодавці часом пропонують не достатньо високу зарплату.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Середня зарплата на на вінницькому заводі UBC Group становитиме 10,5 тисяч гривень

Самі ж діти, які брали участь у проекті залишилися задоволеними і додали, що подібні проекти не лише цікаві, а й важливі.

14-річна Катя вже встигла спробувати 10 професій і тепер більш свідомо буде ставитись до вибору майбутньої професії, Олександр взяв участь у проекті лише з цікавості і не пожалкував, Максим зрозумів, як буде навчатися і яку професію обере, а дев’ятикласниця Інна з 20 школи навіть  назвала проект “геніальним”.

  • Мене проект зацікавив из самого початку і я хотіла у нього потрапити. Усі мої сподівання справдилися і я хочу, щоб подібних проектів було більше , адже це розвиває молодь та допомагає визначитися із майбутнім, що також дуже важливо.

Надалі у координаторів проекту є сподівання, що проект еволюціонує не лише на роботу з ПТУ, а й безпосередньо з роботодавцями. У грудні у Вінниці відбудеться “Фестиваль професій” на якому школярі-учасники проекту розкажуть про свій досвід участі та підсумки. Наступного тижня у Facebook стоворять офіційну сторінку проекту, а нові групи дев’ятикласників планують набирати вже з наступного року.

Автор: Дар'я Гоц

Поділитись публікацією
Вгору