“Мазепа” по-новому: із Харкова до Тульчина привезли оперу Чайковського. ФОТО

Саме з цієї опери розпочалась нічна програма першого дня фестивалю. Оперу Петра Чайковського за поемою Олександра Пушкіна “Полтава” привезли до Тульчина артисти Харківського національного академічного театру опери та балету ім. Лисенка. 

Щоправда, у своїй редакції харківські постановники дещо видозмінили оперу. Якщо до набуття Незалежності трактування опери “Мазепа” було пов’язане із розумінням в радянській ідеології гетьмана як зрадника Російської імперії та особисто Петра І, то харків’яни внесли певні корективи у драматургію опери.

Власне, їхній варіант не уславлює російське військо та не кидає тінь зрадництва на Мазепу, при цьому зберігаючи основною темою любов гетьмана та молодої дівчини Марії.

До речі, перший оперний театр в Україні з’явився саме у Харкові, а другий – у Тульчині, тому приїзд артистів з Національного академічного театру опери і балету ім. Лисенка на оперний фестиваль до Тульчина був доволі символічним.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Старт OperaFest Tulchyn-2018: як змінився найбільший оперний open air країни в палаці Потоцьких. ФОТОРЕПОРТАЖ

Рівно о 22 годині на сцену фестивалю вийшов оркестр та актори, яких глядачі зустріли опелсками. Спершу здалось, що небагато відвідувачів фестивалю дочекались нічної програми, однак поступово простір перед сценою та екранами на території палацу Потоцьких заповнили глядачі.

Дія відбувається в Україні на початку ХVIII століття. Опера розпочалась зі зустрічі козака Андрія і Марії та зізнання хлопця, що у його “серці не дружба, а любов” ще з юнацьких літ. Однак, як часто буває, взаємності від Марії не отримав, адже вона була закохана у Мазепу, попри те, що він значно старший.

Та й сам Мазепа небайдужий до дівчини, про що у наступній сцені розповідає її батькові та своєму другу Кочубею. Щоправда, ситуація ускладнюється ще й тим, що Мазепа – хрещений батько Марії.

Однак, Кочубей навіть своєму другу та гетьману не побажав віддати дочку, переконуючи, що “не дуже любі дівчатам юним старики”. Зрештою, Марія та Мазепа разом тікають.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Аншлаг у  “Подільському Версалі”: у Тульчині відкрили другий оперний фестиваль

Бажаючи помститися, Кочубей вирішує відкритись царю Петру і написати донос про те, що Мазепа збирається зрадити Петра І та перейти на бік шведів. “Ти проклянеш і день і час, коли дочку хрестив у нас!” – співає Кочубей. Розбите серце козака Андрія спонукає його запропонувати власноруч відправити донос Петру І, хоча це пов’язано із великим ризиком, адже цар беззастережно вірить гетьману.

Після невеличкого антракту розпочалась друга дія опери. Кочубей у темниці очікує страти, так  як Петро І не повірив у донос та віддав у руки Мазепі. Соратник Мазепи Орлик вимагає у Кочубея видати товаришів, однак останній відмовляється та розповідає, що “ця зрада – життя його відрада”.

У той час у маєтку Марії та Мазепи теж не все спокійно: гетьман мучиться від необхідності стратити колишнього друга, а дівчина підозрює свого коханого у зраді, адже він почав частіше кудись виїздити і постійно про щось думає. Намагаючись заспокоїти Марії Мазепа розкриває свою таємницю: можливо, він незабаром стане правителем єдиної України. Коли дівчина лишається сама, несподівано з’являється її мати – Любов, яка потрапила до маєтку таємно попри ризик. Жінка намагається вмовити дочку захистити батька та врятувати Кочубея від страти.

 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: “Щедрик” тричі на день: у Тульчині відкрили інтерактивну інсталяцію на честь твору Леонтовича. ФОТО, ВІДЕО

Місце дії останньої картини опери – площа у Білій Церкві. Народ чекає на страту Кочубея та його соратників: засуджених уводять кати. Тим часом Мазепа з військом відправляються в похід проти Петра І. Наприкінці народ разом із гетьманом молиться за перемогу та незалежну Україну.

Під час сцени молитви глядачі опери, які розмістились на стільчиках чи пледах просто на газонах, слухали її стоячи і здалось, що мабуть вперше за день на території палацу Потоцьких запанувала відносна тиша, яка вже за декілька хвиилн змінилась гучними оплесками та вигуками “браво!”.

Фото Ольги Мірошниченко

This slideshow requires JavaScript.

 

Автор: Дар'я Гоц

Поділитись публікацією
Вгору