Бренд з XVII століття: у Бару на Вінниччині відроджуватимуть унікальну барську кераміку

У містечку Бар, що на Вінниччині, 20 жовтня, відбудеться науково-практичний семінар та пленер з відродження унікальної барської кераміки, учасники якого навчатимуть роботі з глиною всіх охочих.

Семінар відбуватиметься у Польському домі в Барі та розпочнеться о 13.00. Там відбудеться і виставка гончарного мистецтва. Виставки і майстер-класи гончарі також будуть проводити другого дня, під час Міжнародного фестивалю-ярмарку «Apple Bar», на центральному майдані міста.

Яблук багато не буває: на Вінниччині відбудеться «Apple Bar Fest-2». ВІДЕО

Як розповів Vежі спеціаліст соціально-гуманітарного відділу з питань культури Барської міської ради Роман Григор’єв, ініціатором проекту «Відродження традицій Барської кераміки» Барська міська рада, проект реалізується за підтримки Українського культурного фонду. Окрім семінару і пленеру плануються також дослідницькі поїздки по Барському району та музеям України, де представлені разки барської кераміки. Також планується випуск друкованої продукції: буклетів та фотоальбому по барській кераміці.

У XVII-XIX столітті місто Бар славилось розвинутим гончарним мистецтвом. Тут працювали декілька поколінь гончарів, які створили унікальний продукт з особливим, неповторним оформленням. Але у XX столітті через події голодоморів, війн та репресій традиція була втрачена.

На сьогодні у Барській громаді є передумови для відродження народного промислу, а саме: значні поклади білої глини та зразки давньої кераміки. Ініціатори проекту вважають, що детальне вивчення уцілілих фрагментів дозволить визначити методику творення ,арської кераміки, а отже перетворити її на дисципліну при спеціальності «Образотворче мистецтво» у Барському гуманітарно-педагогічному коледжі.

– Барська кераміка – бренд, який відомий ще із 17 століття. Наша мета – його відродити, “реанімувати” так би мовити та адаптувати до нових умов. І семінар якраз і має на мені окреслити вектори цього відродження. Окрім, власне, налагодження у майбутньому виробництва барської кераміки, планується створення у школах навчальних гуртків, випуск друкованої продукції та навіть дитячих розмальовок із Барською керамікою, використання її візерунків в одязі та ще багато іншого, – розповідає про проект Роман.

Унікальним елементом барської кераміки є біле тло. З технік декорування найбільш вживаними були ріжкування, фляндрівка, гравірування. Як повідомляється на сайті Вінницького осередку кераміки та гончарства, контурний розпис в поєднанні з гравіруванням на Східному Поділлі є лише барській кераміці. Тут відчутний вплив західних регіонів України. У творах барських майстрів популярна композиція із зображенням птаха, якого традиційно «писали» в профіль на гілці, ділили контуром на декілька частин і розписували різними ангобами. Дослідники вважають, що цей прийом зберігся ще з часів гончарського цеху і сягає, найвірогідніше, Київської Русі. Досить поширеними є композиції з гілок, листків та квітів, солярних знаків, геометричних елементів тощо.

– На жаль, живих носіїв культури барської кераміки не залишилося. Але нам у справі відродження цього промислу допомагають майстри-гончарі Вікторія Ніколаєва, Людмила Філінська, Михайло Діденко, Володимир Титаренко, Оксана Ропотілова, Сергій та Світлана Погонці, викладач і журналіст Тетяна Січко, громадський активіст Ігор Козак та багато інших, – додає Роман.

За його словами, до Бара на пленер та семінар, окрім народних майстрів, з’їдуться науковці з кількох гуманітарних вишів та музеїв гончарства.

Фото: Вінницький осередок кераміки та гончарства 

Автор: Марина Однорог

Поділитись публікацією
Вгору