20 років з камерою в руках: вінничанин готує до виходу в світ книгу «Хата під стріхою». ФОТО

Невдовзі вінничани зможуть побачити унікальні світлини хатинок із солом’яними стріхами та дізнатися цікаві факти про них: Народний художник України Володимир Козюк планує видати книгу «Хата під стріхою».

Як повідомляє Укрінформ, упродовж двох десятиліть відомий вінничанин фотографував хатинки під солом’яними стріхами на території Вінницької області та поза її межами.

Врешті світлини об’єднаються у книзі об’ємом у 270 сторінок «Хата під стріхою», яку світ побачить вже зовсім скоро. Наразі видання готують до друку накладом у тисячу примірників.

У книзі будуть представлені не лише фотороботи у супроводі наукових та науково-популярних публікацій про подільське житло від трипілля до сьогодення, а й думки наших видатних сучасників про те, чим для них хатина під стріхою.

  • Книжка буде крута, аналогів їй немає, і ніхто вже нічого подібного не зробить, – говорить сам Володимир Козюк. – Бо завдяки Богу і людям мені вдалося зібрати і зберегти свідчення того, чого вже ніколи не буде. За двадцять років пошуків знайшов близько 450 хат під стріхою! Багато це чи мало – не знаю, але відвідав близько 800 сіл. Більшість – у Вінницькій області. На час фотографування у 85 таких хатах ще проживали люди!

Як розповів художник, шукати було важко, бо подекуди навіть сільські голови не знали, де ще є в їхньому селі такі хати. Перші будиночки під соломою Володимир Козюк сфотографував ще у 1996-98 роках.

  • Я тоді якраз почав малювати, думав, що б це цікаве зробити? Проходив повз одну з таких хат і побачив, як несподівано з кущів виринає біла стіна, а на неї так гарно сонце падає! Згадав картини Левченка, Васильківського, Бігуненка, – вони усі такі хати малювали. І зробив власних 10 етюдів. Показав учителю своєму, а він каже: навіщо ти їх видумуєш? Старайся малювати з натури. Я кажу: та це ж з натури! А він – хіба ще такі є? Відповів, що п’ять таких хат бачив у селі, де батьки живуть. Довелося навіть показувати фотографії, що вони й справді існують.

  • Потім, коли захотів перевести етюд у картину, зрозумів, що не вистачає деталей. Тоді я купив фотоапарат, щоб фіксувати деталі. Бо на етюді передаєш емоції, а для картини цієї інформації мало. Скажімо, треба відобразити, як лежить якась балка, а в пам’яті зберігається не усе. Тому привозив багато знімків. Показав їх нині вже покійному етнографу з Києва Олексію Долі. Він сказав, що це крутий матеріал, бо такі будівлі зустрічаються вже дуже рідко.

Солом’яний дах міг слугувати хаті до півстоліття. З часом солома поростала мохом, який робив її ще менш проникною для вологи. До того ж, солом’яні дахи – це ще й був стратегічний запас корму для худоби.

Ще у 2004 році перша вінницька виставка живопису Козюка «Хати під стріхою» мала вибуховий ефект. Хоча раніше мистецька спільнота цієї теми не сприймала.

  • Колеги вважали мене через ці хатки мало не дурником, бо в той час модною була абстракція. На виставках навіть пейзажів не було, не кажучи про те, щоб отакі хатинки зустріти. Казали – те, що я роблю, нікому не потрібне, треба писати авангард, шукати щось своє. Я відповідав, що можна шукати все, що завгодно, а мені хочеться малювати хату, пейзаж, хату в пейзажі. І байдуже, модно це, чи ні – має значення, що в душі. От душа співає – я й хочу це передати, – розповідає Володимир. – А згодом, можна сказати, що саме хати під стріхою зробили мене Заслуженим художником України.

За словами Володимира Козюка, минулого року фото потрапили на виставку найвищого світового рівня в рамках Першого Міжнародного культурного ЕКСПО-2016 Шовкового шляху, що була у Китаї. Після цього китайці придбали два пейзажі та дві роботи з хатами для Національного музею Китаю. «Це дало силу і віру в себе» – говорить художник.

Фото Володимира Козюка

Автор: Юлія Плахтій

Журналіст

Поділитись публікацією
Вгору