У Вінниці запрошують на унікальну лекцію про оперних співаків-кастратів

Вокальне мистецтво кастратів було і залишається не тільки дуже цікавою, але і доволі делікатною темою. Про специфічних оперних співаків бароко розповість у Вінниці музикознавиця Наталія Фіськова.

Недарма аж до початку XX століття їх намагалися не називати відкрито, вважаючи за краще туманне з точки зору звичайної людини, але чітке з точки зору професіонала слово «сопраніст». Вже 19 травня о 18.30 в креативному просторі «Артинов» відбудеться лекція під назвою «Castrato в оперній музиці», яку проведе музикознавиця та викладачка музучилища  Наталія Фіськова.

  • Це тема унікальна і маловивчена,інформації вкрай мало не тільки у нас в країні (це зрозуміло), але й в Європі. А між тим, творчість кастратів практично стала основою мистецтва бельканто. Репертуар, який вони виконували – не звучить з того самого часу, коли помер останній кастрат. А це дуже великий та цікавий пласт музичної культури, який не те, що не вивчається, а навіть музиканти не знають про його існування. А 18 сторіччя – це сама стильна епоха в історії людства. Саме тому мою увагу і привернула ця епоха разом з унікальними виконавцями, – розповідає Наталія Фіськова.

Як розповів організатор події та колишній учень Наталії, Юрій Гузеєв під час лекції музикознавиця продемонструє рідкісний оцифрований запис із старої плівки, записаний в 1917 році ще живого співака-кастрата.

  • Ці люди мали неймовірно високі голоси і то насправді була ціла культура. Для таких людей навіть були створені окремі школи. Хоча деякі з них таємно одружувалися. Звичайно, я слабо можу це уявити, – розповідає Юрій.

Загалом поява співаків-кастратів пояснюється тим, що середньовічна Європа без особливого ентузіазму ставилася до співу жінки в храмі, – партії високих голосів виконували хлопчики. Однак утримувати хор хлопчиків – справа клопітка. Діти пустують, не бажають вчитися, а незабаром після досягнення досить високого професійного рівня у них починає ламатися голос, і всі зусилля педагогів сходять нанівець. Набагато простіше було залучати співаків-кастратів, які зберігали свій голос до похилого віку.

Хоча кастрацію винайшли не в Європі, саме тут її стали поряд з сольфеджіо включати в процес підготовки професійних співаків. Першими офіційно визнаними співаками-кастратами були П’єтро Паоло Фоліньято і Джироламо Россіні, які в кінці XVI століття співали в соборах Риму. Їх голоси захоплювали знавців, які спеціально приходили, щоб послухати їх.

Вперше тема «чоловік, що співає жіночим голосом» була піднята в знаменитому фільмі «Фарінеллі-кастрат». Фарінеллі — це найвідоміший співак-кастрат в історії європейської музики. Про його голос ходили легенди. Своїм співом Фаринеллі протягом багатьох років рятував від депресії іспанського короля Філіпа V, допомогти якому не міг жоден лікар.

Під час лекції пані Наталія також продемонструє уривки з фільму та більше розповість про постать Фарінеллі та його внесок в оперне мистецтво.

Ціна лекції: 60 гривень

Позначки: , , , , , , , , , ,

Автор: Марина Однорог

Поділитись публікацією