Шанс для громад, який не можна відкладати на потім

Липень для українців часто асоціюється з періодом відпусток. Відповідно ділова та законотворча активність йде на спад, а парламентарі у Верховній Раді традиційно залишають «на осінь» десятки і сотні життєво важливих законопроектів, які мають на меті покращити життя пересічного мешканця України, котрий сесійну залу в Києві бачить лише в телевізорі.

Та потужна децентралізаційні зміни у державі не є можливими без відповідних змін у законодавстві. Новостворені об’єднані територіальні громади дуже потребують підтримки парламенту, а село, яке врешті-врешт отримало шанс на відродження – вимагає продовження змін, які розпочались у квітні 2014 році після затвердення Кабінетом Міністрів Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади.

Протягом останнього липневого пленарного тижня у Верховній Раді перед довгими канікулами народні обранці мають шанс суттєво полегшити життя громадам, які приєднались до вже існуючих ОТГ (законопроект №4773), виправити ситуацію з приєднанням громад до міст обласного значення (№6466), заохотити фахівців ефективно працювати в органах місцевого самоврядування (№2848) і розглянути законопроект, який стосується меж районів (№6636). Останній є особливо важливий, бо зростає кількість районів, територію яких повністю, або більше ніж на половину покривають території об’єднаних громад і фінансування районних рад і районних адміністрацій у розмірі близько 10 мільйонів щорічно є просто економічно недоцільне.

Реформа місцевого самоврядування, як зазначають експерти у сфері децентралізації та регіонального розвитку – це 406 нових об’єднаних територіальних громад з власними ресурсами та повноваженнями з десятками зручних для громадян нових центрів надання адміністративних послуг, тисячі кілометрів нових асфальтованих доріг, відремонтовані школи та амбулаторії. Кількість цих громад невпинно зростає і радянський поділ на роздрібнені райони, який мав на меті не розвиток, а передусім жорсткий контроль, повністю себе віджив і не відповідає європейській номенклатурі територіальних одиниць NUTS (мінімальна кількість мешканців повіту/району повинна становити від 150 до 800 тисяч).

Більшість мешканців великих міст пам’ятають, що їхні батьки, дідусі, чи прадідусі походять з села. Сьогодні, коли міста є спроможними забезпечити функціонування соціальної сфери та розвиток інфраструктури, час подумати про розвиток занепадаючого села, де мешкає понад 30% українців і почати віддавати йому борги. Децентралізація дозволить це зробити, опираючись на європейський досвід за підтримки європейських партнерів.

Юрій Войціцький, експерт з регіонального розвитку, Вінницький ВП ЦРМС

Позначки: , , , , ,

Автор: Юрій Войціцький

Експерт з регіонального розвитку, Вінницький ВП ЦРМС

Поділитись публікацією