Пластик замість паперу, валідатори замість кондукторів: Вінниця готується до електронних квитків

Скоро вінничани не почують наполегливого «Розраховуємося за проїзд та перевезення багажу» у громадському транспорті. У Вінниці в активну фазу входить підготовка до переведення оплати за проїзд із паперового квитка на електронний.

Як нині проходить цей процес і коли врешті все розпочнеться – журналісту VежА розповіли заступник міського голови Владислав Скальський та директор комунального підприємства «Вінницякартсервіс» Катерина Бабіна.

img_6406

Ідея впровадження електронного проїзного квитка вперше була озвучена наприкінці 2012 року під час чергової 27-ї сесії Вінницького міської ради 6-го скликання, коли міським головою був Володимир Гройсман. Нинішній глава уряду тоді зауважив, що введення електронного проїзного квитка дасть можливість краще розвиватися муніципальному транспорту. Крім того, це стане першим кроком на шляху до впровадження «Муніципальної картки вінничанина», яка міститиме в собі низку послуг, в тому числі слугуватиме електронною медичною карткою в закладах охорони здоров’я.

На початку жовтня 2016 року Міністерство інфраструктури висловило наміри впровадити в Україні єдиний електронний квиток для проїзду на всіх видах громадського транспорту. 15 листопада Верховна Рада в першому читанні прийняла за основу відповідний законопроект. Про підготовку до впровадження електронних проїзних, окрім Вінниці, заявили також Київ, Львів, Харків та Одеса.

Паперова форма оплати проїзду – вчорашній день

Перехід на електронний облік  транспортних послуг – це єдина умова, аби відповідати вимогам часу завтра і післязавтра, – каже Владислав Скальський:

  • Ми постійно вивчаємо європейський досвід. Ми бачимо, що подальший розвиток процесу перевезення пасажирів міським транспортом у місті можливий лише за однієї умови: створення сучасної прозорої тарифної системи та форми розрахунку в транспорті. І ним є електронний квиток.

img_6405

Впровадженням автоматизованої системи оплати проїзду  в місті нині офіційно займається комунальне підприємство «Вінницякартсервіс».

  • Вінниця є лідером серед міст України в розвитку муніципальних інформаційних технологій, ми активно впроваджуємо нові комунікацій системи для мешканців, які сприяють розвитку електронної демократії та урядування, – каже директор підприємства Катерина Бабіна. – Впровадження автоматизованої системи оплати проїзду та системи місцезнаходження транспортних засобів дозволить мешканцям відслідковувати  рух транспорту у реальному часі та планувати свої маршрути заздалегідь. Більше того, кожен користувач такого квитка зможе перевіряти власну статистику витрат на проїзд за день, тиждень, місяць. А місто матиме чіткі дані  пасажиропотоків, бачитиме окремо статистику перевезень пасажирів-пільговиків.

img_6360

  • Надалі ці дані можуть стати підставою для оплати компенсацій перевізникам, а у разі зміни законодавства щодо надання адресної допомоги пільговикам, система вже буде адаптована до такої форми розрахунків, – додає Скальський.

Ціна питання

Досвіду успішного впровадження та експлуатації подібних систем в Україні не існує, – каже пані Катерина, – тому містом було вирішено провести міжнародний тендер.

  • Такі послуги запропонували щонайменше 125 компаній з близько 20 країн світу. Головними факторами для відбору можливих учасників стали такі показники як досвід, фінансовий стан та кадровий потенціал постачальників обладнання. Тож серед цієї кількості нами було обрано 14 компаній і географія їх розташування різноманітна – від Азії до Америки.

– У яку суму це обійдеться? Це будуть гроші міста?

– Залежно від функціональності технічного рішення постачальників, обсягів зовнішньої інфраструктури, кількості обладнання та термінів впровадження – до 8 мільйонів євро. Планується залучити фінансову підтримку ЄБРР та фондів ЄС, – говорить Катерина Бабіна.

Точна сума витрат буде відома після того, як буде проведено тендер і визначено переможця торгів.

img_6394

Коли це може запрацювати?

– На початку 2017 року відбудуться торги, де з цих 14-ти компаній буде обрано переможця. Далі протягом півроку буде закуплено і встановлено обладнання, а також розпочнеться етап розповсюдження карток. У 2018 році система повинна запрацювати у тестовому режимі, – каже Катерина Бабіна.

За  її словами, спеціальні валідатори стоятимуть у кожному трамваї, тролейбусі та автобусі на всіх дверях. Пасажири матимуть змогу розрахуватися як при вході, приклавши до валідатора картку, так і вже в самому салоні.

  • Жодних турнікетів на дверях не буде: людина заходитиме до салону, прикладатиме картку, котра спрацьовує при контакті з валідатором протягом 0,4 секунди. Не має бути жодних перешкод.

Поповнити баланс картки можна буде як на зупинках громадського транспорту, так і в терміналах магазинів або через спеціальний мобільний додаток.

img_6382

Кондуктори залишаться без роботи?

Вінницькі кондуктори можуть видихнути з полегшенням – попри нову сучасну систему звільняти їх не будуть. Для них проведуть спеціальні навчання та перекваліфікують в контролерів та консультантів, також буде можливість реорганізації серед  інших комунальних підприємств.

  • На першому етапі вони виконуватимуть роль консультантів, розповідаючи пасажирам про роботу нової системи та можливості оплати. Разом з тим, контролери матимуть спеціальний пристрій, котрий буде зчитувати інформацію з електронних карток та перевіряти – чи всі сплатили за проїзд, – пояснює Катерина Бабіна.

img_6376

Вартість проїзду при впровадженні нової системи не зміниться. Надалі проаналізувавши  пасажиропотік у місті, транспортники розроблять інший принцип нарахування плати за проїзд. Наприклад у залежності від протяжності проїзду або часу перебування у транспорті.

Перетворення електронного проїзного в «Картку вінничанина»

Введення електронного проїзного квитка у Вінниці є першим етапом до впровадження «Муніципальної картки вінничанина». Фігурально її можна назвати «паспортом вінничанина», адже включити у неї планується якомога більше послуг. До прикладу, надалі за допомогою такої картки можна буде отримати медичні послуги – прийшовши до лікаря, який матиме змогу прочитати потрібні йому дані з картки пацієнта, він більше не запитає його про  алергію на щось чи тому подібні речі – вся історія хвороби буде міститися в окремій захищеній електронній базі. І картка буде ключем до неї. Проте, ця функція вже буде включена за бажанням мешканців міста.

img_6443

  • Якщо ви спитаєте мою особисту мрію, то я за глобалізацію. Така картка, чи якийсь стікер на моєму телефоні з усією необхідною інформацією, має стати моїм способом існування в сучасному місті. Наприклад, хочу я розрахуватися, чи десь стати в чергу, чи скористатися пропускними системами – все має бути в цій картці, – говорить Владислав Скальський.

Зізнається, що особисто для себе за приклад ставить таку невелику країну як Естонія, котра ще у 2001 році впровадили електронний ID.

  • Вони створили нині унікальну систему, в яку вдалося звести усі дані про все в Естонії. Зараз у них онлайн доступно 1250+ послуг – адміністративних, медичних, будь-яких. Як жартують самі естонці, не онлайн вони можуть зробити тільки три речі: одружитися, розлучитися і продати будинок.

Хто знає – можливо колись і вінничани зможуть так пожартувати?…

Фото Ольги Мірошниченко

Позначки: , , , , , , , , , , , ,

Автор: Віталія Мазур

Журналіст

Поділитись публікацією
  • Мария Сахарова

    Доброго дня! Я працюю в бібліотеці медичного університету і я була б рада, якби ми змогли підключити до “Муніципальної картки вінничанина” також і електронний читацький квиток нашої бібліотеки, так як ми вже три роки працюємо в електронному режимі. Як я можу це зробити?