«Наші 20-ті» – у Вінниці презентують жанрові антології про те, як розвивалась література

Детектив, репортаж, любовний роман та фантастика — якими були ці жанри у 1920-1930 роках і якими творами були представлені? Видавництво «Темпора» презентує у Вінниці жанрові антології «Наші 20-ті».

10 квітня о 18.00 в книгарні «Є» відбудеться презентація серії популярної літератури 1920-х років за участю упорядниці Ярини Цимбал та редактора Олександра Стукала.

Мета серії «Наші 20-ті» – показати читачам якомога повнішу картину розвитку української популярної жанрової літератури 1920-1930-х років за допомогою жанрових антологій, де, крім текстів, є ґрунтовна історико-біографічна передмова, короткі тексти про кожного з авторів та примітки до слів, які може не зрозуміти сучасний читач. Таким чином ми наближаємо до нього тексти, написані сто років тому, водночас надміру їх не осучаснюючи й не спрощуючи.

Від січня 2016 року вийшло чотири жанрові антології – «Постріл на сходах» (детектив), «Беладонна» (любовний роман), «Шляхи під сонцем» (репортаж), «Атом у запрязі» (фантастика) – та одна авторська збірка («Подорожі філософа під кепом»), куди увійшли всі репортажі Майка Йогансена. Буквально наступного місяця вийде друком антологія жіночої прози «Моя кар’єра».

  • Я літературознавець і займаюся 20-ми роками. Там ще дуже багато цікавого і неоприлюдненого. Крім того, 20-ті роки близькі нам сьогодні по духу: це період, коли культура розвивається незалежно від російської і швидкими темпами. Мої дослідницькі інтереси і бажання видавництва Темпора збіглися – так і народився проект “Наші 20-ті”, – розповіла Vежі упорядниця антологій Ярина Цимбал.

Першою серед всіх була антологія детективної прози «Постріл на сходах». До неї увійшли твори Дмитра Бузька, Юрія Смолича та Юрія Шовкопляса. Це зразки масової української літератури 1920–1930-х років – детективи з напруженим сюжетом, сміливими героями, пострілами й гонитвами, все те, що потім зникло з обрію років на шістдесят, те, без чого годі уявити будь-яку повнокровну літературу.

У антології любовних романів «Беладона» зібрано зразки любовного роману 20-х років – літератури, яку називали порнографічною, сороміцькою, тілесною, літератури, яка, проте, дає зрозуміти, про що думали, як думали і що думали про почуття, родину, кохання і міжстатеві конфлікти у той час. В антології зібрані твори Олеся Донченка, Василя Минка, Гордія Брасюка, Петра Голоти та Петра Ванченка.

«Шляхи під сонцем» – це п’ять подорожніх репортажів шести українських письменників 20-х років. Письменники різні, долі в них різні, вподобання й хобі так само різні, а отже, вони по-різному дивилися на світ. Дмитро Бузько і Гео Шкурупій плавали Дніпром і бачили Дніпрельстан. Олександр Мар’ямов роздивлявся Іран та Ірак. Миколі Трублаїні випала честь помандрувати в полярні води до далекого острова Врангеля, дорогою завітавши у тропіки. Валер’ян Поліщук ретельно оглядав Норвегію й трошки менш ретельніше – Швецію й Фінляндію, а Саві Голованівському доля дозволила глянути на фашистську Італію.

До нової антології популярної літератури 20-х років «Атом у запрязі» увійшло три фантастичні повісті, з яких можна довідатися, куди прагнули вийти з довколишньої реальності й про яку альтернативну історію думали тодішні автори-фантасти.

Окрім антологій до серії «Наші 20-ті» відноситься і книга «Подорожі філософа під кепом», де зібрано п’ять художніх репортажів Майка Йогансена – письменника, перекладача, журналіста, мисливця, більярдиста. П’ять репортажів – це п’ять подорожніх нарисів: у єврейські поселення, у болгарський національний район, у Дагестан, до Дніпро-Бузького лиману і в Казахстан, де добувають нафту.

Упорядниця антологій Ярина Цимбал говорить, що не може виділити якусь улюблену, але полюбляє Майка Йогансена.

  • Люблю Йогансена, бо це мій герой, я про нього і дисертацію свого часу написала, – говорить літературознавиця.

Більше про 20-ті роки та авторів, які увійшли до антології вінничани зможуть дізнатись вже безпосередньо під час презентації.

Модератор: Олександр Вешелені Вхід: вільний.

Фото: hromadske.ua

Позначки: , , , , , , , , , ,

Автор: Марина Однорог

Поділитись публікацією